Mentoring på arbeidsplassen gir nyansatte de verktøyene de trenger for å bli trygg i sin rolle. Målgruppen for kurset i mentoring er rutinerte helsearbeidere som skal bli mentorer for nyansatte eller andre som trenger ekstra støtte på arbeid.
30-timerskursene ved Nordtro tar for seg grunnleggende temaer i mentoring, og er direkte rettet mot problemstillinger man kan møte i helsesektoren. Kurset er digitalt og består av mye gruppearbeid, da øving er vesentlig for å bli trygg i en mentorrolle.
Etikk er et overordnet tema i samtlige samlinger. Mentorene skal etter kurs ved Nordtro ha oppnådd god kompetanse i mentoring, og kunne kommunisere slik at protesjeen øker sin evne til beslutninger og handler i samsvar med egne verdier, holdninger og kunnskaper. Mentorene skal bli i stand til å støtte den som mottar mentoring; i sosial, personlig og faglig utvikling.
Kursholderne og Nordtro AS vektlegger kvalitet i undervisningen. Målet med kurset er at kursdeltakerne blir trygge i sine roller som mentorer.
Kurset gjennomføres over 5. samlinger med følgende tema på hver samling:
Hva er mentoring og hva er hensikten? I denne samlinga lærer kursdeltakerne om rollen man har som mentor. De lærer også om relasjonsbygging og sammenhengen mellom relasjoner og læring hos protesjeen (den som mottar mentoring).
Mentorene lærer om lytting og aktiv lytting, samt spørreteknikk og ulike spørsmålstyper. Hvilken effekt har mentorens evne til lytting og valg av spørsmål på protesjeen? Hvordan påvirker dette protesjeen videre i prosessen? Mentorene lærer også å lage gode og målbare handlingsplaner.
I denne samlingen fortsetter arbeidet fra forrige samling. Mentorene lærer om strukturering av innhold i samtalene og ulike spørsmålstyper.
Hvordan påvirker omgivelsene mentorsamtalene? Mentorene lærer om indre og ytre faktorer for mentorsamtalen, samt samtalestruktur og ulike faser i samtalene. I tillegg lærer de om samtalemodeller.
I denne samlinga lærer mentorene om motstandsadferd ved protesjeen og ulike typer motstand man kan møte på. Mentorene lærer hvordan de kan veilede ved motstand. Mentorene får innføring i selvavgrensing i sin rolle.
Pensum: Mathisen, P. og Høigaard, R. (2022): Veiledningsmetodikk. Cappelen Damm AS, Oslo.