Hvordan kan man bruke gaming i læring og inkluderingsarbeid og hvordan kan unges interesse og talenter for gaming og e-sport omformes til kompetanse for arbeidslivet? Og Hvordan bruker vi gaming og online dataspill som læringsressurser i arbeid med læreplanmål?
Velkommen til landskonferansen; gaming i læring og inkludering. Dette er 3. år på rad vi samler fagfolk fra hele landet. Playstation ambassadøren; Samuel Massie vil lose oss trygt gjennom 2. dager med masse tidsaktuelle foredrag til læring og inspirasjon for oss alle.
Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans. Robert og Trude sørget over sønnens ensomme liv i rullestolen. Men da Mats døde, tente venner over hele Europa lys for ham. Få med deg en gripende historie om foreldrenes forhold til sønnens liv som gamer og deres opplevelse etter at han gikk bort.
Spill i skolen er Tobias Staaby største profesjonelle lidenskap. Foredragsholderen har jobbet med spill i klasserommet i flere år, og blant annet utviklet opplegg for bruk av spillet The WalkingDead i religion og etikk.
Foredraget vil omhandle hvordan man som lærer kan bruke spill som strukturerte førstehåndserfaringer for å didaktisere fagstoff for elevene.
Foredraget tar for seg hvordan gaming kan styrke elevers mestring, inkludering og læring i skoleløpet. Du vil få innsikt fra forskningsprosjekter om e-sport som toppidrettsfag, spillpedagogers arbeid med elever i risikosonen for frafall, hvordan NAV har brukt gaming til arbeidslivstrening, samt hvordan lærere forholder seg til elevers erfaringer med dataspill som pedagogisk relevant.
Er det sant at gaming er asosialt? Kan man lære noe av å spille dataspill? Bør man sette gaming på CVen? Forfatter Steffen Sørum, selv en aktiv hobbygamer har sammen med sønnen Mats Jonsbu Sørum også kjent som gameren Sak0ner en samtale rundt mytene om dataspill og hva vi kan lære fra gaming og hva gaming kan gi tilbake til læringen.
GAME ON er et unikt samarbeid mellom UiA, Varodd Utvikling og næringslivet, hvor det samarbeides om å få folk med digitale ressurser i jobb. Studentene gjennomfører et 1-årig tilpasset studie i Akademisk e-sport på Universitet i Agder, samtidig som de jobber parallelt i næringslivet. Både i studiet og i bedriften får studentene bruk for gaming- og IT-kunnskapene sine.
Studiet videreutvikler ferdigheter som er viktig for dagens samfunn innenfor spillhistorie, programmering, psykologi, video og lyd, spilldesign samt e-sport. I tillegg statistikk, kart og logistikk.
Hvordan kan gaming bidra til å styrke individers unike evner og skape nye veier tilbake til arbeidslivet eller studier? I dette foredraget deler Sina Erichsen og Inger-Johanne Mørk fra årets sosiale entreprenør, Jobloop, hvordan de brukerstyrkebasert læring og tett oppfølging for å hjelpe unge mennesker med å gjenoppdage sine talenter og bygge en bærekraftig fremtid. Gjennom praktiskeeksempler og innsikt viser vi hvordan digitale ferdigheter kan forvandle utfordringer til muligheter.
Foredraget fokuserer på hvordan refleksjonsspill kan benyttes i undervisningen for å bidra til livsmestring i overgangsfaser og utvikling av karrierekompetanse. Foredraget vil presentere funn fra utprøvingen av spillet. Funnene er basert på analyse av svar fra en anonym spørreundersøkelse og pedagogisk observasjon av personer som var med å spille spillet. Foredragsholder vil demonstrere spillportalen ThiGro®, som består av flere spill for ulike målgrupper.
I gaming-tiltaket hos MjøsAnker benytter man spill i kartlegging av interesser, ferdigheter og kompetanse, med mål om å bistå unge gamere ut i relevant jobb eller utdanning. Deltakerne får mulighet til å se og formulere kompetanse de har tilegnet seg gjennom spill, og sammen ønsker man å fremme gaming som ressurs, samt bidra til utvikling av inkluderings- og karriereveiledningsmetodikk.
Gjennom 4 års erfaring med spillbasert kvalifisering har Podium AS funnet nye veier for å hjelpe unge voksne med utfordrende skolebakgrunn. Bli med og utforsk hvordan vi bruker gaming til å tilpasse undervisningen, slik at hver elev kan oppleve suksess på sine egne premisser.
AS3 Norge har de siste fire årene jobbet aktivt med å finne frem til gode løsninger for å matche unge digitale talenter med behovene for digital kompetanse i arbeidsmarkedet. DIGITALE TALENTER er et heldigitalt program utviklet av AS3 og Noroff School of Technology der unge med digital interesse og talent både får formell kompetanse og hjelp til å finne en passende jobb. I foredraget vil AS3 og Noroff dele bakgrunn for samarbeidet, samt erfaringer og resultater, og planer videre for programmet.
I takt med den digitale utviklingen har e-sport og spill stadig blitt mer og mer relevant innen utdanning. Dette foredraget tar for seg hvordan e-sport kan integreres i skoleverket både som et eget fag og som et kraftfullt pedagogisk verktøy. Samt belyse hvordan e-sport og spillpedagogikk kan fremme inkludering, motivasjon og læring blant elever, og bidra til en moderne og engasjerende skolehverdag.
Marius Hauso har i tre år drevet esport som valgfag ved Vormedal Ungdomsskole, tatt videreutdanning som spillpedagog, og brukt mye av sin fritid på å hjelpe andre skoler sette opp egne e-sporttilbud.
Samuel Massie er kjent for masse engasjement, motivasjon, og livsglede. Dette er Samuel Massies nye liv. Den tidligere skoletrøtte og motivasjonsløse tenåringen ble kastet ut i en mediastorm uten like da seilskuten «Berserk» forsvant i ishavet. I dag er han blitt en populær foredragsholder, programleder og konferansier.
Konferansedeltagelse 2 dager uten overnatting.
Inkludert lunsj begge dager.
5650,-
Konferansedeltagelse 2 dager med overnatting
(27-28 januar) + middag 27. januar.
1 natt på hotell inkl. frokost. Lunsj begge dager.
7.625,-
Konferansedeltagelse 2 dager med overnatting (26-28 januar) + middag 27. januar.
2 netter på hotell inkl. frokost. Lunsj begge dager.
8.795,-
Dagsdeltagelse inkludert lunsj.
3.340,-
1 - 5 personer - per pers 2.070,-
6 - 10 personer - per pers 1.840,-
11 - 15 personer - per pers 1.725,-
16 - 20 personer - per pers 1.690,-
(Grupperabatt regnes ut automatisk etter hvert som du legger inn deltagere). Flere enn 20 personer? Kontakt Ragnar Hoff på info@konferanseplassen.no.
Trykk på "påmelding" over for å se priser.